LISTOPAD
Tematyka kompleksowa:
- Listopadowe wspomnienia.
- Mój kraj – Moja Ojczyzna.
- Zabawy na jesienne wieczory.
- Jesienna pogoda.
- Zimno, coraz zimniej.
Cele dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńcze:
- utrwalenie nazw członków rodziny;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat zdjęć rodzinnych;
- doskonalenie umiejętności dostrzegania podobieństw i różnic;
- doskonalenie umiejętności posługiwania się określeniami czasu: dawniej, dziś i w przyszłości;
- łączenie w pary przedmiotów starych i nowych;
- kształtowanie postawy szacunku wobec osób starszych;
- pogłębianie poczucia przynależności do rodziny;
- kształtowanie wiedzy dzieci na temat zmian związanych z ruchami Ziemi (obiegowym i obrotowym);
- doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych;
- utrwalanie informacji o zmianach zachodzących w przyrodzie;
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat zjawisk atmosferycznych takich, jak powstawanie chmur;
- doskonalenie umiejętności przeprowadzania prostych eksperymentów i obserwacji;
- doskonalenie motoryki małej;
- poszerzanie słownika biernego i czynnego dziecka o wyrazy związane z krążeniem wody w przyrodzie;
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania poznanych do tej pory liter;
- przewidywanie i doskonalenie umiejętności uważnego słuchania;
- rozwijanie umiejętności klasyfikacji;
- dostrzeganie zmian w pogodzie i ich oznaczanie;
- doskonalenie umiejętności grafomotorycznych;
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat różnic między zwierzętami;
- wprowadzenie pojęć: ssaki, gady, płazy, ptaki, ryby;
- kształtowanie umiejętności dostrzegania podobieństw i różnic;
- przypomnienie nazw zwierząt domowych;
- kształtowanie umiejętności poszukiwania informacji w różnych źródłach;
- kształtowanie odpowiedzialności;
- doskonalenie umiejętności pomagania zwierzętom;
- doskonalenie umiejętności uczestnictwa w scenkach dramowych;
- kształtowanie umiejętności rozróżniania fikcji od rzeczywistości;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionych przedmiotów;
- integrowanie grupy przedszkolnej;
- utrwalenie wiedzy dotyczącej zmian przyrodniczych związanych z nadejściem zimy;
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania innych;
- doskonalenie umiejętności podawania nazw zwierząt i ich domów;
- uwrażliwienie na stereotypy związane z jesienią (np. jeż z jabłkiem);
- utrwalenie nazw zwierząt zapadających w sen zimowy lub hibernację;
- utrwalenie nazw ptaków migrujących;
- poszerzanie wiedzy geograficznej dzieci;
- utrwalenie nazw zwierząt i sposobów na przetrwanie zimy;
- doskonalenie umiejętności społecznych podczas pracy w grupach.