Tydzień W świecie wyobraźni
Tematy dni:
1. Czym jest wyobraźnia,
2. Nasze wspólne opowieści,
3. O czym marzę,
4. Tworzymy muzykę,
5. Dźwięki i obrazy
Drodzy Rodzice!
Wyobraźnia to jedno z narzędzi, za pomocą których dzieci poznają świat. Dzięki wyobraźni przeżywają niezwykłe przygody, budują wewnętrzny świat pełen zadziwiających postaci i niewiarygodnych zdarzeń, spełniają marzenia i fantazje, a także przetwarzają emocje i uczucia, których doświadczają w rzeczywistości. Niejeden dorosły zazdrości dzieciom wyobraźni, która zdaje się przywilejem najmłodszych. Zauważmy, że dziecko zawsze chętnie zaprosi nas do swojej bajki, jeżeli poświęcimy mu czas i uwagę, do czego wszystkich gorąco zachęcamy!
W minionym tygodniu bawiliśmy się w świecie wyobraźni. Po wysłuchaniu opowiadania pt. „Kto widział pieska w kratkę” wyobrażaliśmy sobie, że sami jesteśmy takim niezwykłym zwierzęciem, poszerzaliśmy zasób słownictwa i doskonaliliśmy umiejętność wyrażania uczuć słowami. Rozumiemy już znaczenie pojęć wyobraźnia i marzenie. Próbowaliśmy się zrelaksować i wyciszyć, aby dotrzeć do wewnętrznego świata. Trenowaliśmy uważność, czyli koncentrowanie się na bieżących doznaniach.
Rozwijaliśmy wrażliwość sensoryczną, rozwiązując zagadki zapachowe – opisywaliśmy zapachy i podawaliśmy ich nazwy. Odpowiednie zapachy pozwoliły nam się zrelaksować i nabrać energii do dalszej zabawy. Wiemy też, że odpoczynek jest konieczny, aby zachować zdrowie.
Aktywnie słuchaliśmy muzyki, ilustrując ją ruchem. W zabawach plastycznych rozwijaliśmy wyobraźnię dźwiękową. Współpracowaliśmy z kolegami, zwracając uwagę na różnice w odczuwaniu bodźców i dbając o komfort drugiej osoby podczas zabawy. Zdajemy sobie sprawę z tego, że nie wszyscy reagują tak samo na mocny dotyk czy głośny dźwięk, i należy to uszanować.
„Pobawmy się razem” – nasze propozycje spędzenia czasu z dzieckiem:
- „Czym jest wyobraźnia?”. Poszukiwanie skojarzeń, które są wywoływane przez zapachy.
- „Nasze wspólne opowieści”. Wymyślanie historii o fantastycznych przygodach w świecie wyobraźni.
- „Dźwięki i obrazy”. Wsłuchiwanie się w dźwięki otoczenia i podawanie ich nazw.