Tydzień VII. Deszczowa pogoda
Tematy dni:
1. Zimno, coraz zimniej,
2. Jesienna szaruga,
3. Ubranie na niepogodę,
4. Skaczemy po kałużach,
5. Barwy deszczu
Drodzy Rodzice!
Odczuwalne przez wszystkich zmiany pogody to dobry powód, aby porozmawiać o deszczu, zimnie, jesiennej szarudze i ubraniu na niepogodę. Przedszkolaki w minionym tygodniu dowiedziały się, jak ważne dla zdrowia jest ubieranie się adekwatnie do warunków atmosferycznych. Utrwaliły przy tej okazji znajomość nazw ubrań i poćwiczyły na własnych bluzach i swetrach sposoby ich estetycznego składania, a także wskazywały ubrania odpowiednie do poszczególnych pór roku.
Dzieci wzbogaciły swoją wiedzę o świecie i przyrodzie, dowiadując się, skąd się biorą kałuże, co oznacza słowo szaruga i jak wyglądają chmury. Wykonały też pracę plastyczno-techniczną „Deszcz”, łącząc ze sobą różne materiały i rozwijając przy okazji sprawność dłoni i palców.
W minionym tygodniu poznaliśmy pojęcie troska i zastanawialiśmy się, jak można ją okazywać. Dzieci dzieliły się swoimi przemyśleniami, opowiadały, w jaki sposób należy się o kogoś lub o coś troszczyć, a w zabawie dramowej próbowały pokazać za pomocą gestów, jak można wyrazić troskę. Wypowiadanie się na tematy związane z uczuciami, określanie emocji, wczuwanie się w emocje innych i ilustrowanie uczuć ruchem czy gestem to ważne umiejętności rozwijające empatię.
W zeszłym tygodniu znaleźliśmy też czas na rozwijanie umiejętności matematycznych. Podczas zabawy ruchowej „Trzy stopy w kałuży” dzieci wskakiwały do szarf leżących na podłodze w taki sposób, aby w jednej szarfie znalazły się 3 stopy. W czasie kolejnej aktywności przeliczały nakrętki i układały je według podanego wzoru, a dzięki zabawie „Wędrujące kropelki” utrwaliły umiejętność nazywania kierunków w przestrzeni (nad, pod, na, przed sobą itp.).
„Pobawmy się razem” – nasze propozycje spędzenia czasu z dzieckiem:
- „Sandały czy kalosze?”. Wskazywanie i podawanie nazw ubrań odpowiednich do pogody i pory roku. Do takiej zabawy można zaprosić dziecko podczas zakupów, porządków w szafie czy szykowania się do przedszkola. Można również wprowadzić element humorystyczny – zaproponować dziecku rękawiczki latem lub klapki zimą. Ciekawe, jak zareaguje na taką propozycję. J
- „Szumi i pada”. Naśladowanie dźwięków wydawanych przez przyrodę: deszcz pada kap, kap, woda chlupie chlup, chlup, wiatr wieje fiu, fiu, a drzewa szumią szu, szu. Statystyczny czterolatek nie będzie wymawiał tych dźwięków tak, jak byśmy sobie tego życzyli, ale ważne, aby w ten sposób ćwiczył buzię (czyli swoje narządy artykulacyjne J).