Tydzień V. Jesień w ogrodzie
Tematy dni:
1. Ogród warzywny,
2. Warzywa,
3. Nad ziemią, pod ziemią,
4. Zdrowie i witaminy,
5. Jesienne smaki i zapachy
Drodzy Rodzice!
Drugi październikowy tydzień upłynął nam pod znakiem jesiennych smaków – tym razem dzieci poznawały jesienne warzywa i utrwalały wiadomości na ich temat. Zaczęliśmy opowiadaniem „Najlepsza zupa na świecie” i dyskusją dotyczącą ulubionych warzywnych potraw. Słuchaliśmy też zabawnego wierszyka „Groźny groch”. Warto nadmienić, jak ważne jest rozwijanie logicznego myślenia dziecka z wykorzystaniem elementów humoru i absurdu. Opowiadanie śmiesznych historii, wybieranie humorystycznych tekstów literackich, żartowanie z dzieckiem czy wskazywanie absurdalnych sytuacji rozwija je poznawczo, rozładowuje napięcie, poprawia nastrój i buduje więzi. Nie bądźmy więc ciągle tacy poważni! To zrobi dobrze zarówno nam – dorosłym, jak i naszym dzieciom.
W zeszłym tygodniu dzieci klasyfikowały warzywa według różnych cech, np. zastanawiały się, które rosną nad ziemią, a które pod ziemią, jaki mają kolor i kształt. Uzasadniały swoje wybory, co wymagało wykazania się umiejętnością logicznego myślenia, wiedzą i spostrzegawczością.
Dzieci wykonały pracę plastyczno-techniczną „Dynia”, samodzielnie wypychając, składając i sklejając papierowe elementy według wzoru, co stanowi dobrą okazję do usprawniania dłoni i palców, a także uczenia się postępowania zgodnie z instrukcją. Taka umiejętność jest potrzebna, aby rozwijać zdolność uważnego słuchania ze zrozumieniem oraz ćwiczyć cierpliwość i konsekwencję w działaniu.
W minionym tygodniu mieliśmy też okazję obcować z muzyką poważną – dzieci słuchały i bawiły się do utworu „Jesień” z cyklu „Cztery pory roku” Antonio Vivaldiego. Zabawy ruchowe i aktywne słuchanie utworów należących do kanonu muzyki klasycznej będzie się odbywało regularnie, aby rozwijać wrażliwość muzyczną i poszerzać dziecięce doświadczenia muzyczne.
„Pobawmy się razem” – nasze propozycje spędzenia czasu z dzieckiem:
- „Co jest w naszej zupie?”. Rozpoznawanie i podawanie nazw warzyw wykorzystywanych do przygotowania potraw. Można zacząć zabawę już na wcześniejszym etapie – podczas kupowania, obierania i krojenia warzyw, a także innych kulinarnych czynności wykonywanych w kuchni wspólnie z dzieckiem.
„Marchewa czy marcheweczka?”. Zabawa językowa rozwijająca słownictwo. Zachęcamy do tworzenia przez dziecko zdrobnień i zgrubień słów – to zabawa poszerzająca zasób słownictwa, a także pomagająca utrwalić znajomość pojęć związanych z określaniem wielkości, np. duży, mały (wielgachny, maleńki).