Tydzień I. Poznajmy się!
Tematy dni:
1. Pierwszy dzień w przedszkolu,
2. Nasze zabawy,
3. Nasze miejsce w przedszkolu,
4. Nasze zasady,
5. Razem w przedszkolu
Drodzy Rodzice!
Serdecznie witamy w przedszkolu zarówno Was, jak i nasze przedszkolaki!
Początek nowego roku szkolnego to czas, w którym dzieci albo wracają do przedszkola po wakacyjnej przerwie, albo dopiero zaczynają swoją przedszkolną przygodę. To dobry moment, aby zintegrować dzieci, pokazać im, że będą tworzyły wyjątkową grupę (Liski, Motylki, Żabki, Malinki, Słoneczka lub inną równie miłą), i budować w nich poczucie przynależności do niej. Służyły temu zabawy integracyjne – codzienna powitanka poranna „Jak miło spotkać cię”, zabawa z piłką „Poznaj moje imię” i zabawa dramowa „Jak się przywitać”. Dzieci poznawały imiona kolegów i koleżanek lub utrwalały ich znajomość, a także miały okazję samodzielnie się przedstawić i zaprezentować. W ten sposób rodziły się więzi koleżeńskie, a przyjazna atmosfera w grupie pomagała przejść trudny czas adaptacji.
Pierwszy tydzień w przedszkolu to także odpowiedni czas, aby ustalić obowiązujące w grupie zasady – zarówno te organizacyjne, dotyczące bezpieczeństwa i porządku w przedszkolu, jak i te regulujące grupowe życie społeczne. Dzieci poznawały więc zasady zachowania w łazience, przy stolikach, w szatni, na placu zabaw, zapoznały się z rozmieszczeniem zabawek i kącików tematycznych w sali, uczyły się rytmu dnia. Uczestniczyły w zabawach: „To będzie mój znaczek”, „Połóż na miejsce” i „Kolorowe klocki”. Samodzielnie tworzyły grupowy kodeks zasad „Ustaliliśmy, że…”, ucząc się respektowania ogólnie przyjętych norm życia społecznego. Buduje to w dzieciach postawę odpowiedzialności za swoje zachowanie oraz uczy respektowania praw i obowiązków swoich i innych. Nasze zasady będą obowiązywały zarówno podczas zajęć, jak i zabaw swobodnych, kiedy to dzieci spontanicznie podejmują aktywności zgodne z zainteresowaniami, nawiązują kontakty, współdziałają ze sobą podczas różnego rodzaju zabaw tematycznych, konstrukcyjnych czy gier zespołowych. Na pewno będziemy utrwalać znajomość tych zasad, aby nasze przedszkolne życie toczyło się sprawnie oraz w atmosferze sympatii i szacunku do siebie.
W minionym tygodniu wiele mówiliśmy też o emocjach – dzieci określały swój nastrój, słuchały opowiadania „Żeby było wesoło” oraz uczyły się piosenek „Bo w przedszkolu” i „Jeżeli ci wesoło”. Te zabawy, tańce i rozmowy zachęcały do wczucia się w emocje swoje i innych, a także uczyły dzieci rozpoznawania i podawania nazw emocji oraz budzenia w sobie empatii wobec innych.
W tym tygodniu znaleźliśmy też czas na różnego rodzaju zabawy ruchowe, budujące sprawność całego ciała (motoryka duża) i usprawniające ręce (motoryka mała). Dzieci bawiły się i ćwiczyły w przedszkolnym ogrodzie oraz podczas zabaw ruchowych w sali. Korzystaliśmy z chusty animacyjnej, woreczków gimnastycznych, piłek, gazet, plasteliny i mas plastycznych. Poznaliśmy kilka zabaw paluszkowych: „Bawiły się dzieci”, „Lepię, ugniatam, wałkuję” i „Pomocne paluszki”, dzięki którym dzieci utrwalały znajomość nazw palców oraz ćwiczyły ich sprawność.
Pozdrawiam
„Pobawmy się razem” – nasze propozycje spędzenia czasu z dzieckiem:
- Zabawy z plasteliną, ciastoliną, masami plastycznymi, ciastem, masą solną itp. Wszystkie te produkty służą temu, aby podczas zabawy w ugniatanie, wałkowanie i naciskanie ćwiczyć mięśnie dłoni i sprawność palców.
„Jaki masz teraz nastrój?”. Rozmowy z dzieckiem na temat emocji pojawiających się w różnych sytuacjach. Warto nie tylko pytać o nastrój dziecka, ale też opowiadać o swoich uczuciach. Można też włączać w takie rozmowy proste symbole graficzne w postaci naklejek, rysowanek i emotek.